NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

vwt4 2e accu laden

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> archief
Gast
02-08-2004 15:00 vwt4 2e accu laden Reageer met quote




Hallo, ik heb een VW transp. 1.9 td van 2001, wij willen er een camper van maken en ik heb reeds enkele spullen gekocht zoals een koelkastje en een 2e accu, om deze accu te laden zou ik dit via een relais moeten doen, en dit relais moet ik sturen met een D+ blauwe draad......heb dit draadje nog niet gevonden, heb geen schema van bedrading en het zekeringenbord......heb dit ook niet op het net gevonden, zou makkelijker zijn om de aansluitingen uit te voeren. Kan iemand mij helpen? Dank
 




Gast
19-04-2005 20:05  Reageer met quote




als je acherruitverwarming pas aangaat als de motor draait kan je daar de D+ van aftappen of direkt van de dynamo . zie voor een mooie schakeling http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlan...e_accu.htm
Gast
20-08-2008 23:24 tweede accu laden ná hoofdaccu Reageer met quote




Aan Gast;02-08-2004 16:00 vwt4 2e accu laden

Ik ben momenteel ook aan het zoeken naar een goed werkend schema.
Dit is voor mijn T3Syncro16"dubbelsperCampertje.
Voor zover ik tot nu toe heb gevonden, is het niet juist om beide accu's parrallel te schakelen, of enkel door een realaiscontact door te schakelen.
Beide accu's komen dan niet op voldoende spanning.
Het beste is om eerst de hoofd(start)accu te laden en daarna de tweede (leef of interieur) accu.
De dynamo levert een spanning van ongeveer 13,7 volt.
Een accu wordt hiermee opgeladen tot een volt of 13,2.
Wanneer hier hier een 12V relelais op wordt aangesloten, kan dit al opkomen vanaf 8 volt.
(Heb ik gelezen dus.)
Met een zenerdiode, ergens in het circuit, kan worden voorkomen dat het relais te vroeg inschakelt.
(Heb ik ook gelezen.)
Hoe dat precies geschakeld moet worden weet ik nog niet.
Wat ik wél weet is, dat wanneer je dit juist doet, dat dan eerst de hoofdaccu (start) wordt geladen en daarna de tweede accu (interieur), via een relaiscontact, wordt geladen.

Wat wij samen (denk ik) willen (wouden) vinden, is een deugdelijk schema, waarbij eerst de startaccu wordt opgeladen en, wanneer deze op spanning is, vervolgens de leefaccu wordt opgeladen.

Mogelijk heb jij ondertussen alles al voor elkaar.
Dan hoop ik dat je mij een goed werkend schema door kunt sturen via dit forum.

Anderen mogen ook reageren natuurlijk.

Groet van Geny Day
Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden