NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

Douane zaken

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> archief
Onbekend
15-06-2004 15:49 Douane zaken Reageer met quote
Gast



U kent het wel, u koopt op uw vakantiebestemming leuke souveniertjes of krijgt kadootjes. Maar niet alles mag u invoeren.

Persoonlijke bagage
Persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. De Douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Het is dan verstandig het aankoop- of garantiebewijs bij u te hebben. U kunt ook voordat u op reis gaat, bij de Douane vragen om een douaneverklaring voor deze artikelen. Daarvoor moet u wel het aankoop- of garantiebewijs laten zien.

Reizen binnen de Europese Unie
Binnen de EU-landen ¹ is in principe vrij verkeer van goederen mogelijk. U hoeft geen aangifte bij de Douane te doen, als u zich houdt aan de hieronder genoemde hoeveelheden. Neemt u meer mee, dan moet u aantonen dat het voor eigen gebruik is. Kunt u dit niet aantonen, dan moet u belasting betalen over het meerdere. De maximale hoeveelheden accijnsgoederen, waarvan de belastingen zijn voldaan, die u uit een EU-land voor eigen gebruik kunt meenemen, zijn:

- 110 liter bier;

- 90 liter wijn;

- 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port;

- 10 liter sterke drank;

- 800 sigaretten;

- 400 sigaren of cigarillo's;

- 1 kilogram tabak.


¹ België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden, Cyprus (Griekse deel), Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije en Tsjechië.

Reizen buiten de Europese Unie
Als u naar Nederland reist vanuit een land buiten de EU, dan geldt voor bepaalde goederen dat u daarvan maar een beperkte hoeveelheid met vrijstelling mag meenemen:

- 200 sigaretten, of 250 gram tabak (shag of pijptabak),of 100 cigarillo ’s, of 50 sigaren ¹

- 1 liter sterke drank, of 2 liter mousserende wijn of likeurwijn zoals sherry of port ¹;

- 2 liter niet-mousserende wijn ¹;

- 50 gram parfum en 0,25 liter eau de toilette;

- 500 gram koffie, of 200 gram koffie-extracten of koffie-essences;

- 100 gram thee, of 40 gram thee-extracten of thee-essences.


¹ Alleen personen vanaf 17 jaar komen voor vrijstelling van belasting voor deze artikelen in aanmerking.


Wilt u meer weten over het invoeren van goederen? Kijk dan op www.douane.nl
 




Gast
17-04-2005 11:31 caravan Reageer met quote




Moet ik een tweede hands caravan uit belgie hier in nederland, invoeren?
Gast
16-09-2007 12:48 uit voeren naar turkije Reageer met quote




Hoeveel koffie mag ik meenemen naar turkije? naar mamaris?
Gast
03-03-2010 21:18 Re: caravan Reageer met quote




Anonymous schreef:
Moet ik een tweede hands caravan uit belgie hier in nederland, invoeren?


dit zou ik graag ook willen weten, het betreft een caravan die in nederland geen eigen kenteken moet hebben (gewicht minder dan 750kg). Deze caravan is een tweedehandse caravan uit belgie die zich ook in belgie bevindt . ik wil deze gebruiken om op vakantie te gaan en moet jaarlijks ongeveer 120km afleggen (stalling --> camping en terug 2x60km)

- moeten er papierwerk worden verricht ?
- mag ik deze caravan met een nederlandse auto trekken ?
- wat zijn de kosten ? (mag een schatting zijn)
Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden