NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

Sport verbroedert?

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> SPORT
NLS
06-07-2004 19:00 Sport verbroedert? Reageer met quote




Kan het anders?

Met een Ek net, vol van onsportieve momenten(Totti, Nedved,Van Nistelrooy), achter de rug lijkt dit het beste moment om aandacht te schenken aan dit onderwerp. Als er een gezegde is dat sporters over de hele wereld meekrijgen is het wel :”Sport verbroedert”.
Sport zou de mensen dichter bij elkaar brengen en het beste in ieder naar boven brengen.
Maar is dit wel zo?
Als we kijken naar een gemiddeld WK voetbal, een Olympische Spelen of een dergelijk evenement. Dan lijkt het er toch op dat Rinus Michels gelijk had met zijn woorden :”Voetbal (sport) is oorlog”.
Enkele voorbeelden uit de voetbalsport over de gehele wereld:

*- Fulham en Everton krijgen fikse boete van de FA naar aanleiding van een massale vechtpartij tijdens hun onderlinge duel op 8 december 2001, bijna alle spelers van beide ploegen namen deel aan de knokpartij die ontstond nadat Everton-aanvoerder David Weir zijn Londense tegenstander Luis Boa Morte onderuit had geschopt.
*- Romario gaat in 2003 op de vuist met meerdere fans, nadat zij hanen loslieten op het veld.
*- Carlos Picornie wordt vermoord door Feyenoord fans tijdens rellen tussen Ajax en Feyenoord –fans.


Haat en nijd

En zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden te noemen, opvallend vind ik dat de combinatie sport-geweld voornamelijk voorkomt bij voetbal.
Waarschijnlijk omdat bij deze sport zoveel geld gemoeid is, zo is er dus ook weer een combinatie geweld-geld.
Als we na gaan dat bij (bijna) elke sport er sprake is van een competitie-element, is het dus ook niet eigenaardig dat er in de sport veel haat en nijd is.

Ook corruptie in de sport is geen unicum.
Vooral tijdens de Olympische spelen wordt er veel gefraudeerd en gesjoemeld.
Dopingcontroles worden veelvuldig gemanipuleerd om bepaalde sporters ‘uit te schakelen’.

Ook uit eigen ervaring weet ik dat sport de mensen net zo goed uit als bij elkaar kan krijgen.
Maar natuurlijk kan sport ook verbroederen, alleen is dit meestal het geval bij fans of sporters van het zelfde team.
Verbroedering tussen de fans en sporters van rivalen komt volgens mij bijna niet voor.
De haat jegens de concurrent is volgens mij vele malen groter dan de sympathie voor medeliefhebbers van de desbetreffende sport.


Maar wat is nu groter de verloedering of de verbroedering door sport?

Om hier een goed antwoord op te krijgen moeten we niet alleen naar bijvoorbeeld het nieuws kijken, aangezien het nieuws meestal alleen maar meldingen maakt van slecht gedrag ten gevolge van sportevenementen en (logischerwijs!) haast geen aandacht heeft voor goede gevolgen van sportevenementen.
Wanneer je zelf een sport beoefent in clubverband voel je meestal wel beter aan wat het antwoord op deze vraag waarschijnlijk is.

Toch is het antwoord op deze vraag volgens mij ook een beetje plaatsgebonden, zo is de sfeer rond sportevenementen in bijvoorbeeld Zuid-Amerika veel fanatieker en intenser dan die in
Nederland of België.
Ook is het antwoord op deze vraag naar mijn mening tijdgebonden.
‘Vroeger’ (cliche..) was het bijvoorbeeld geen gewoonte van voetballiefhebber om elkaar na de wedstrijd met stenen en dergelijken te bekogelen. Is dat ook een signaal naar de veranderende maatschappij?

Lichtpuntje

Ondanks al deze treurige voorbeelden zijn er natuurlijk ook mooie voorbeelden te noemen.
Zo weet ik nog dat er een benefietwedstrijd, voor de slachtoffers van de cafébrand in Volendam, werd gehouden.
Veel oud-internationals waren bereid om nog voor een keer het Oranje shirt aan te trekken en zich van hun beste kant te laten zien. En ook op het laatste Wereld-Kampioenschap in Zuid-Korea en Japan werden de supporters in de troostfinale na afloop, door beide teams gezamenlijk bedankt voor de steun gedurende het toernooi .
Maar is hier met slechts 2 schamele goede voorbeelden dan sprake van verbroedering?



Ik ben van mening dat als we willen dat de ‘sport’ weer zuiver wordt, we met onszelf en onze favoriete club moeten beginnen.
De huidige situatie is gewoonweg te gek voor woorden.
Het kan absoluut anders.
Wees bijvoorbeeld verstandig en blijf beleefd tegen tegenstanders en de scheidsrechter.
Fijnere sport begint immers bij jezelf..toch ?
 




Sjoerd
10-07-2004 23:25  Reageer met quote




Helemaal mee eens. Het grootste deel van de prof voetballers speelt het spelletje niet voor het spel en/of de eer maar voor de grote hoeveelheden geld die er te verdienen zijn met het tegen een balletje trappen.
Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden