NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

Recensie Karel ende Elegast

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> LITERATUUR
Hulpnodig
24-04-2005 14:45 Recensie Karel ende Elegast Reageer met quote
Gast



Weet iemand misschien waar ik een recensie van Karel ende Elegast kan vinden?
 




Gast
26-01-2006 19:14 recensie karel ende elegast Reageer met quote




heb je je recensie al?? ik kan geen recensie vinden.....wie wil me helpen..???
Gast
04-03-2006 9:38  Reageer met quote




ik zoek ook een recensie ik heb ook 1 nodig pls help me ik heb het maandag nodig
Gast
17-03-2006 17:20  Reageer met quote




Die bestaat niet, in de middeleeuwen schreven ze geen recensies!
Gast
17-10-2006 17:10 letoya Reageer met quote




i also need one, maar ik kan het ook nergens vinden :S
en nee, dat komt niet omdat ze in de middeleeuwen geen recensie schreven.
als je zo slim bent maak jij nu maar even voor mij een recensie
Gast
30-05-2007 17:47  Reageer met quote




recensies hoeven niet in de tijd geschreven te worden als van het boek. Deze worden juist later geschreven, als ik mijn resencie af heb zal ik hem hier neerzetten.
Gast
23-12-2008 17:38 Linda Reageer met quote




Anonymous schreef:
recensies hoeven niet in de tijd geschreven te worden als van het boek. Deze worden juist later geschreven, als ik mijn resencie af heb zal ik hem hier neerzetten.

Je zegt: "als ik mijn resencie af heb, zal ik hem hier neerzetten.
Ik weet niet hoelang jij over een resencie doet, maar denk niet meer dan een jaar toch? Beloof geen dingen om ze vervolgens niet na te komen.
Gast
04-06-2009 20:00 Re: Linda Reageer met quote




Anonymous schreef:
Je zegt: "als ik mijn resencie af heb, zal ik hem hier neerzetten.
Ik weet niet hoelang jij over een resencie doet, maar denk niet meer dan een jaar toch? Beloof geen dingen om ze vervolgens niet na te komen.


LOL 2 jaar al XD
Gast
10-12-2009 14:23 re:re: linda Reageer met quote




"Anonymous schreef:
Je zegt: "als ik mijn resencie af heb, zal ik hem hier neerzetten.
Ik weet niet hoelang jij over een resencie doet, maar denk niet meer dan een jaar toch? Beloof geen dingen om ze vervolgens niet na te komen.


LOL 2 jaar al XD"

zitten al op 2 en een half Razz
Gast
31-03-2010 19:18 gast Reageer met quote




Lol..bijna 3 jaar.
Gast
14-04-2010 22:41 Re: Linda Reageer met quote




Anonymous schreef:
Je zegt: "als ik mijn resencie af heb, zal ik hem hier neerzetten.
Ik weet niet hoelang jij over een resencie doet, maar denk niet meer dan een jaar toch? Beloof geen dingen om ze vervolgens niet na te komen.

nice...
moet wel een erg goede recensie zijn als je er 3 jaar over doet.
Gast
12-12-2010 19:46 IK HEB EEN RECENSIE NODIG Reageer met quote




hahaha ik heb er ook een nodig Sad die gast moet echt even opschieten met zn recensie serieus ;p
Gast
06-02-2011 17:28  Reageer met quote




ik heb ook een recensie nodig
weet iemand hoe ver die recensieschrijver die er onderhand al 4 jaar ofzo over doet, eindelijk klaar is?
wordt de recensie langer dan t boek zelf ofzo?
Gast
06-02-2011 17:40  Reageer met quote




Door Colin de Haan

In principe vind ik ridderverhalen niet heel interessant, want daarin gebeuren meestal overdreven dingen. Bij dit verhaal vond ik dat meevallen. Het onderwerp ligt niet in mijn belevingswereld en daarom kun je je er ook niet zo goed in inleven, maar door de historische kennis die je hebt, kun je je er wel iets bij voorstellen.
De belangrijkste gebeurtenis in het verhaal is het moment waarop Elegast toevallig het gesprek tussen Eggheric en zijn vrouw opvangt. Dit vind ik redelijk goed beschreven.
Het verband tussen de gebeurtenissen is goed te volgen, want er wordt vrij veel uitgelegd. De gebeurtenissen zijn nog best geloofwaardig, ondanks het feit dat ik niet weet wat ik me bij die tijd voor moet stellen. Wat juist heel ongeloofwaardig is in het verhaal is dat men toverkruiden gebruikt om de dieren te horen praten. Toch is dit wel begrijpelijk als je kijkt naar de tijd waarin het zich afspeelt, want in die tijd speelde (bij)geloof een grote rol in de samenleving: Elegast beheerst toverkunsten en is zeer gelovig. Verder betekent de naam Elegast ‘koning der elfen’. In die tijd zou men dus niet van dit verhaal hebben opgekeken. Het verhaal is boeiend, maar de spanning ontbreekt omdat je weet dat Karel door God geholpen wordt en dus niet gedood zal worden. De gebeurtenis die het meeste indruk op me gemaakt heeft is het moment waarop Elegast het gesprek hoort tussen Eggheric en zijn vrouw, want koning Karel, die hij vermoorden wil, is tenslotte wel zijn zwager.
Ik vind dat alle gebeurtenissen duidelijk genoeg uitgelegd worden, je leest gemakkelijk door het verhaal heen.In principe zijn de personages eerder gewone (Karel is een groot ridder en Elegast is een heel vreemd mens) mensen dan helden, de hoofdpersoon (Karel) is in mijn ogen geen held, want hij kletst onhandig als hij zich voor Adelbrecht uitgeeft, hij is bang in het donker en het zijn niet zijn eigen daden die ervoor zorgen dat hij niet gedood wordt; zonder God zou hij nergens zijn.
Je komt niet heel veel te weten over Karel, wel dat hij erg vroom is, want hij roept steeds God te hulp. Over Elegast kom je te weten dat hij erg trouw en slim is, dat hij zeer gelovig is en humoristisch.
Eggheric kwam over als een ontrouw persoon, iemand die zelfs zijn familie verraadt.
De personages worden psychologisch interessant beschreven, dit vind ik niet erg. Je kan je zo ook meer op de gebeurtenissen kan concentreren.
Het personage van Elegast vind ik erg sympathiek, omdat hij, als Karel hem op de proef stelt, toch nog steeds partij kiest voor Karel hoewel Karel hem heeft verbannen.
Het gedrag van de hoofdpersoon is goed: Karel moet wel uit stelen gaan omdat God het hem opdraagt om zo aan zijn dood te ontkomen. De beslissing die hij dan neemt, is dan ook erg logisch. Als de engel -in naam van God- drie keer achter elkaar hetzelfde vraagt, of eigenlijk opdringt, dan zou ik dat ook wel doen.
Bij de eerste keer dacht Karel dat hij gedroomd had, bij de tweede keer dat het een spookverschijning was, maar bij de derde keer moest hij het wel geloven, omdat dit een heilig getal was.
De personages reageren soms wel verrassend, zoals Elegast die Karel toch trouw blijft hoewel hij door hem is verbannen. Dit vind ik leuk aan een verhaal, want als alles te voorspellen is, kun je het net zo goed niet lezen.
Het verhaal is gemakkelijk opgebouwd, er zijn ook een soort hoofdstukjes in het verhaal te herkennen (bevel van God en gehoorzaamheid, de ontmoeting, de diefstal, het verraad, de
beschuldiging, de tweekamp als godsgericht).
Het verhaal is in mijn ogen niet echt spannend, maar ik denk dat dit verhaal voor de mensen in Middeleeuwen een heel spannend verhaal moet zijn geweest door de diefstal en de samenzwering. Dit komt doordat de maatschappij veranderd is.
Er zitten geen flashbacks in het verhaal. Het vertelperspectief is de alwetende verteller. Hij richt zich tot de lezer en weet bijna alles over de hoofdpersonen.
Er zijn stille monologen (je komt erachter wat Karel denkt), de commentaartechniek (verteller en lezer weten meer dan Karel) wordt toegepast.
Als je het verhaal uit hebt, blijven er weinig vragen meer over.
Het verhaal begon me te boeien toen Karel Elegast ontmoette en zij een plan beraamden voor een diefstal.
Ik vond het best moeilijk om de middeleeuwse tekst te lezen, het is eigenlijk een hele andere taal: sommige woorden worden aan elkaar geplakt, er worden delen van woorden weggelaten of er worden woorden gebruikt die wij nu helemaal niet meer tegenkomen.

ik heb er 1 gevonden op t internet
miss hebben jullie hier iets aan...
Gast
20-06-2011 11:49  Reageer met quote




de site is best handig, bij een normaal boekverslag incl recensie moet je ook datum vermelden wann hij geschreven is, en waar hij geschreven is (krant of internet (welke krant en welke site)) dus hier heb ik nog heel weinig aan danku
Gast
04-03-2012 21:26 Recensie Karel ende Elegast Reageer met quote




http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cul...asje.dhtml
Gast
08-03-2016 14:49 Goede recensie Reageer met quote




Ik weet niet of mijn nederlands lerares dit als een goede recensie beschouwt maar ze zal het er maar mee moeten doen!
Gast
08-03-2016 14:51  Reageer met quote




Anonymous schreef:
als ik mijn resencie af heb zal ik hem hier neerzetten.



Netjes 9 jaar lang aan een recensie schrijven [/code]
Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden