NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

Bewust Dromen

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> archief
Meinona
24-06-2004 17:11 Bewust Dromen Reageer met quote




Dromen

Dromen, we doen het allemaal, al zeggen sommigen van niet.
Die groep mensen dromen ook alleen onthouden ze hun dromen niet.
Dromen zijn raar, ongrijpbaar, vaak ook onrealistisch maar toch hebben we tijdens het dromen vaak niet door dat we dromen.
Vaak niet, dus soms wel. Dit laatste verschijnsel heet lucide dromen.
In een droom, vind je alles wat er gebeurt doodgewoon, je neemt alle rariteiten voor alledaagse gebeurtenissen en trekt ze dan ook niet ten twijfel. Er gebeuren de gekste dingen en toch is het de gewoonste zaak van de wereld.

Een lucide droom is anders, je neemt die dingen dan niet meer voor lief. Dan ben je je bewust van de omgeving en van het feit dat datgene wat je meemaakt niet echt is. Oftwel: je droomt bewust.

Het lucide zijn in een droom kan plaats vinden op verschillende niveau's:

Pre-lucide
Je 'voelt' dat er iets niet helemaal in orde is, maar je laat je gewoon meevoeren met de droom. Bij het ontwaken realiseer je je:"Ik droomde maar, ik had het kunnen weten!"

Lage Luciditeit

Opeens ben je bewust van het feit dat het maar een droom is.
Even later ben je dat al weer vergeten (wellicht omdat het onthouden ook wat moeite kost) en speelt de droom zich verder af en je 'doet gewoon mee'.

Hoge luciditeit
Je hebt door dat je in een droom zit, je bent je ook bewust van het feit dat je gewoon in bed ligt en dat alles wat je 'ziet' en 'hoort' zich in je hoofd afspeelt.
Dan is alles heel intens en helder.
Deze vorm van luciditeit is erg opwindend.

Absolute luciditeit
Je gaat bewust 'de droom in' en weet dus wat er aan de hand is.
Op dit niveau luciditeit is het mogelijk de droom naar je hand te zetten en zo schitterende situaties kan creeren.

Bewust dromen is een kwestie van oefenen of van.....geluk.
Maar voor de minder gelukkigen even wat technieken op een rij:

MILD = techniek waarbij je bij het inslapen jezelf voortdurend de suggestie geeft: "de volgende keer dat ik droom zal ik me herinneren dat ik droom." Tegelijkertijd beeld je je in dat je je in een vorige droom bevindt en tot het besef komt dat je droomt.

WBTB = Wake-Back-To-Bed method - zeer effectieve methode waarbij je slaapt tussen 4.5 en 6 uur, wakker wordt, iets anders doet voor een half uur ofzo (bij voorkeur LD gerelateerd), en dan weer gaat slapen, met het voornemen lucide te worden.

WILD = Wake-Initiated Lucid Dreams - Rechtstreeks vanuit de waakstaat in een lucide droom komen. Dit kun je bereiken door meditatie of ontspanningsoefeningen, waarbij je bewust blijft.


DILD = Droom geinitieerde Lucide Droom - Hierbij wordt je in een droom lucide door bijvoorbeeld een droomsignaal te herkennen, bij deze techniek moet je dus leren droomsignalen te herkennen.
 




Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden