NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

acorgym

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> SPORT
sportgirl
02-03-2005 20:54 acorgym Reageer met quote




Wat is acrogym?

De reden dat ik dit artikel schrijf is omdat ik altijd moet uitleggen wat acrogym precies is als mensen vragen welke sport ik beoefen. De meeste mensen denken dat acrogym hetzelfde is als aquagym (of misschien hebben ze het dan ook wel verkeerd verstaan). Tegenwoordig heb ik een foto in mijn portemonnee waarop ik sta met mijn meisje in een acropositie, maar wanneer iedereen nou zou weten wat acrogym is hoef ik dit ook niet meer telkens uitgebreid uit te leggen.

Acgrogym is eigenlijk een afkorting van acrobatische gymnastiek, het is een sport die je niet individueel beoefend maar samen met een ander persoon (duo) of met meerdere (trio, kwartet etc.) personen. Acrogym vergt een combinatie van kracht, lenigheid, concentratie en spanning.
Tijdens de acrogym training worden verschillende standjes/posities geoefend met elkaar.
Ik heb een meisje van 11 jaar (een duo dus) waarmee ik van alles uitprobeer. Wanneer ik geen zin heb om uit te leggen wat acrogym inhoudt dan zeg ik altijd snel: “ik doe dit samen met een meisje van 11 jaar, daarmee doe ik allemaal balansstandjes en ik gooi haar in de lucht en vang haar weer op met een wedstrijd doen we ongeveer zes van deze standjes en deze laten we zien in een dans”. De meeste mensen kunnen zich dan wel een beetje indenken wat acrogym precies is, maar voor nu is het handiger om een uitgebreide beschrijving te geven zodat iedereen kan lezen wat acrogym inhoudt.
Bij acrogym is het belangrijk dat de bovenpartner (degene die tilt) niet te zwaar is voor de onderpartner, het is heel belangrijk dat de bovenpartner goed kan spannen, (benen netjes recht en aan elkaar, tenen gestrekt en billen aan elkaar knijpen) wanneer de bovenpartner niet goed spant staat dit ten eerste al niet netjes (je krijgt dan tijdens een wedstrijd aftrekpunten) en ten tweede is het heel lastig voor de onderpartner om iemand boven zijn of haar hoofd te tillen die niet spant en daardoor dus zwaarder is. Het is eveneens belangrijk dat de onderpartner kracht in zijn of haar armen heeft anders krijgt de bovenpartner de onderpartner niet de lucht in.
Er zijn ontzettend veel verschillende standjes (zo noemen wij de posities die wij oefenen) in de acrosport te benoemen en er worden ook elke keer weer nieuwe bij verzonnen vandaar dat ik niet alle standjes ga beschrijven (dan zou ik volgende week nog niet klaar zijn) maar er hieronder twee zal beschrijven.

Vliegtuigje: De onderpartner gaat door zijn/haar knieën en pakt de bovenpartner in de buik, de onderpartner springt mee en dan tilt de bovenpartner de onderpartner de lucht in. Het is dan de bedoeling dat de bovenpartner een vliegtuig is boven het hoofd van de bovenpartner (lees: gestrekt boven het hoofd en helemaal gespannen met de handen gespreid net als de vleugels van een vliegtuig).
Dit onderdeel is een balansonderdeel, dit betekent dat het onderdeel 5 tellen aangehouden moet worden, hierna zet de onderpartner de bovenpartner weer op de vloer.

Indraaien: De onderpartner gaat weer door zijn/haar knieën en pakt de rechter (of linker) voet van zijn bovenpartner, deze wordt als het ware in de hand gezet, de hiel wordt gesteund door een aantal vingers van de onderpartner. Het is de bedoeling dat de bovenpartner een halve draai maakt over het hoofd van de onderpartner en dat de vrije voet van de bovenpartner terecht komt in de vrije hand van de onderpartner. Wanneer dit gebeurt, staat de bovenpartner boven het hoofd van de onderpartner in de handen van deze onderpartner. Dit is een tempo-onderdeel dus de onderpartner mag de bovenpartner er bijna gelijk weer ‘afgooien’ en onder de armen opvangen zodat de bovenpartner weer netjes op de vloer landt.

Bij een wedstrijd wordt er een dans met allerlei verplichte gymonderdelen (zoals bijvoorbeeld kattensprong, zweefstand, radslag etc.) en verplichte balans- en tempo onderdelen gedaan op een vierkante gymvloer. Per niveau is het verschillend welke onderdelen verplicht zijn. Tijdens een wedstrijd wordt je door de jury beoordeelt op de onderdelen (worden ze goed en lang genoeg uitgevoerd), de spanning, uitstraling en het geheel van de dans.

Ik vond het ondanks dat ik zelf de sport uitoefen toch nog lastig om een goede beschrijving te geven van wat acrogym is. Ik hoop dat de informatie goed overgekomen is en dat als jullie nu een goed beeld hebben van wat acrogym is.
 




Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden