NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

Botsing! (en hoe je deze voorkomt)

 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> ALGEMEEN
Dough
13-07-2004 0:19 Botsing! (en hoe je deze voorkomt) Reageer met quote
Gast



Ook wel eens het gevoel dat de ene helft van je lichaam dit wil en de andere helft dat? Dat er wisselingen in je gevoel optreden? Of dat je even niet weet welke keuze nou het beste is, of of de keuze die je gemaakt hebt wel de juiste is?

Natuurlijk, dit heeft iedereen wel eens (of meerdere malen), maar het probleem is dat de een dit vaker heeft dan de ander, en dat ieder opzich weer een andere reactie geeft op zo'n 'gebeurtenis'.

Laat een ding duidelijk zijn, door zo'n fatale breuk in je eigen doen, laten én wil, zou je wel eens helemaal van slag kunnen raken.

Vriend of vriendinnen?
Neem nou die ene keer dat je afgesproken had met je vriendinnen én je vriendje, om ergens de belangrijkste wedstrijd van het Nederlandselftal (al wist je dat toen nog niet) in het EK 2004 te gaan kijken. Alles goed en aardig, maar op de terugweg van je werk, een kwartiertje voor de wedstrijd, al bellent met je vriendje over wát af te spreken, kom je al je vriendinnen tegen op weg naar een andere locatie. Jij wist van niets... Dilemma!

Feesten of... toch niet?
Je bent deze week goed begonnen aan je dieet, minder en gezonder eten en minstens 2 keer in de week sporten. Het liefst ga je hardlopen met iemand, want dat fitnessen is saai alleen en vaak regent het nét als je van plan was om te gaan... dus toch niet.

En (juist) nu wordt je uitgenodigd om naar een feest te komen, van iemand die je eigenlijk helemaal niet mag, maar al je vrienden gaan er wel naartoe.

Naast het feit dat dit weer geld kost en je erg krap bij kas zit én het idee dat het doel ervan nutteloos is (hij/zij zou tenslotte ook niet op jou feest komen) heb je nog iets wat je tegenhoudt om te gaan: Je bent op dieet! Bij feesten met jou vrienden wordt namelijk "gezopen als de malle" (terwijl alcohol super slecht is voor je gewicht) en daarnaast is de verleiding straks erg groot tóch dat lekkere hapje te nemen (hapjes heeft de ik-mag-jou-niet-en-jij-mij-ook-niet-persoon genoeg! Aan haar lichaamsbouw te zien) Plus dat als je eenmaal bent begonnen... dan HOUDT HET NIET MEER OP!

En nu? Nee, ik blijf toch maar thuis.
Ondertussen wordt je 2uur na aanvang gebelt door je beste vriendin: "Je weet niet wat je mist! Die lekkere gozer uit de MacDonalds is er ook! Ik denk dat ik ook verliefd op hem ben, vind je het erg als... mocht er wat gebeuren?".

Nu ben ik depri... ik neem nog zo'n lekkere chocolade letter, en waarom maak ik ook niet meteen die restjes straciatella-ijs op!

Zo zie je maar weer:
Het beste, wil je deze 'botsingen' vermijden, is om ervoor te zorgen dat je lekker in je vel zit. Zo sta je steviger in je schoenen en hierdoor zal het percentage 'verkeerde beslissingen' en 'botsingen' veel kleiner zal zijn, dan wanneer je al in een dip zit!

Zit je toevallig momenteel in een dip? Dan volgen hier een aantal tips waar ik persoonlijk een hoge waarde aan hecht, en waarvan ik hoop dat ook voor u, lezer, nuttig zal zijn.

*Zorg voor een stevig ego: Vergeet niet aan jezelf te denken. Op een verjaardag kan het nog zo gezellig zijn voor iedereen, maar jij bent diegene die steeds als een gek heen en weer rent om iedereen van een hapje en eendrankje te voorzien. Ondertusse heb jij na afloop helemaal niet het gevoel jarig te zijn geweest! Zet alles klaar en laat de visite zelf maar pakken wat ze willen, op is op!

Dit kan ook betekenen dat je je lichaamstaal moeten aanpassen. Het beste hulpmiddel hierbij is je houding: kin omhoog, schouders naar achteren en je armen ontspannen. Je kunt wat losser worden door bijvoorbeeld te gaan sporten.

*Zorg ervoor dat je lekker in je vel zit, zodat de energie of vrolijkheid van je af straalt! Zat je even niet lekker in je vel? Door een slechte nachtrust, heb je een tijdje niet gesport, of was snoepen je grootste hobby waardoor er ook iets teveel pondjes aan je lijf kwamen?
Oplossing: Ga om te beginnen wederom meer sporten, liefst in de buitenlucht. Eet wat gezonder, zoals een lekkere fruitshake of een stuk meloen als tussendoortje (op het strand bijvoorbeeld). Drink veel water zodat je je lichaam schoonspoelt. En verzorg/verwen jezelf wat meer: vitamines verorberen, gun jezelf vrije tijd om te ontspannen en ben niet altijd druk in de weer (voor anderen). Of ga bijvoorbeeld een lekker dagje uit om te shoppen. Met dit laatste kun je alle factoren zelfs combineren!

*En tot slot, zorg voor variatie in je leven. Zo zul je nooit in de dagelijkse sleur terecht komen. Nou bedoel ik niet in extreme mate, want dan zul je misschien na verloop van tijd door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Maar zorg voor veranderingen 'met mate'. Maak bijvoorbeeld nieuwe contacten. Doe eens een keer wat extra's voor je oma, moeder of vriendin. Laat je leefpatroon bloeien.

Een leuke manier om dit te proberen is door bijvoorbeeld van alle goede eigenschappen van mensen om je heen, een bepaald beeld of een bepaalde persoon te creëren, waardoor je een soort maatstaf voor je eigen ontwikkeling kan maken. Maar als toppunt: maak vooral veel lol en zorg ervoor dat je omgeving niet alleen zelf lol maakt, maar het ook doet omdat jij het met plezier doet!
 




Honey
15-07-2004 14:13  Reageer met quote




Leuk verhaal, alleen mis ik wel iets.

Voor veel mensen is het heel moeilijk om "positief" te gaan leven. Ze willen wel, maar door omstandigheden in hun eigen omgeving raken ze nog depressiever. Dus als al die goede tips van Dough niet helpen, moeten je toch professionele hulp overwegen (en het liefst zonder medicijnen) Very Happy
Plaats Reactie Pagina 1 van 1

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden