NUMIX.NL >  FAQ | Zoeken | Gratis registreren | Inloggen

recensie het gouden ei / tim krabbé
Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats Reactie    Numix Forum Index -> LITERATUUR
Gast
30-01-2006 9:36  Reageer met quote




dat is geeen recensie;)
 




Gast
30-01-2006 16:48 genre Reageer met quote




waarom is de genre :avonturenroman « dat moet ik weten voor school.
groetjes
Gast
02-02-2006 16:35 oeps fouten Reageer met quote




ik heb een recensie gevonden de leraar vond hem super
jammer dat ik niet meer heb gekeken maar toch bedankt !!

groeten ik
Gast
03-02-2006 12:42 RECENTIE HET GOUDEN EI Reageer met quote




Ik zoek een recentie van tim krabbe 'het gouden ei' maar het moet mininmaal een A-4tje zijn en van belangrijke bronnen
Gast
08-02-2006 19:24 saaaaaaaai Reageer met quote




da boek hte gouden ei hoe stom en saai en onbegrijpelijk en ... kan ht zijn echt een stom boek ni om aan te raden ik moet het lezen voor school en begrijp er geen ballen van Very Happy
Gast
12-02-2006 17:31 recenties Reageer met quote




als jullie slim zijn,

er staan genoeg recenties achter op het boek
Gast
18-02-2006 15:40  Reageer met quote




hoezo is het een recensie?
ik ben ook op zoek naar recensies.. ik heb er al 1 gevonden op derecensent.nl
groetjes M
Gast
18-02-2006 15:45  Reageer met quote




ik bedoel waarom is het geen recensie
Gast
01-03-2006 19:56 recensie Reageer met quote




ik heb er een gevonden op deze site http://www.collegenet.nl/index_mainfram..._id%3D2290
Gast
07-03-2006 18:39 negatieve recensie het gouden ei Reageer met quote




haaj kan iemand ff een negatieve recensie sgrijven van het gouden ei want dat kan ik me leesverslag afmaken;)
Gast
07-03-2006 18:45 het gouden ei Reageer met quote




Ik vond het gouden ei niet heel erg leuk, het was wel spannend maar ik houd niet zo van dat soort boeken. Ook was het boek erg kort.
Gast
07-03-2006 19:19  Reageer met quote




Een heel goed boek. Het is spannend geschreven en het einde was heel erg goed. Het boek zet je ook aan het denken, want welke keuze zou jij maken als je moest kiezen tussen de dood gaan, maar wel de waarheid weten of blijven leven en nooit achter de waarheid komen.
Gast
27-03-2006 18:31 Re: genre Reageer met quote




welke genre is Arrow (het gouden ei) of Arrow (spoorloos) Question Question Question


woutie007
Gast
09-04-2006 12:33 Mijn recensie Reageer met quote




Een gekookt eitje.

Hoe schrijft men een thriller? Men neme een hoofdpersoon, een moord of iets degelijks en een of andere sarcastische moordenaar. Dit is ongeveer het standaard recept voor een goede thriller.
Dit boek van Tim Krabbé, het gouden ei genaamd, is een meeslepend en zeer spannend boek. Een echte aanrader! Het is een literair werk, maar wel een dunne, het boek bevat slechts 98 bladzijde.
Vanaf het begin wordt je in de belevingswereld van Rex gezogen. De wereld die schrijver Krabbé beschrijft duurt acht jaar, en is een keiharde.

Want wat zou jij doen als je vriendin opeens weg is als ze eventjes wat drinken haalt bij een benzinepomp. Een nieuwe relatie beginnen? Of tot in de eeuwigheid treuren? Misschien een combinatie daarvan. De hoofdpersoon kiest het laatste. Hij begint acht jaar later een nieuwe relatie. Maar opeens kreeg Rex dezelfde nachtmerrie als zijn vriendin: opgesloten zitten in een gouden ei. Saskia kreeg deze droom als ze een claustrofobische aanval had. Vandaar de titel: ’ Het Gouden Ei ‘.

We hebben nu een hoofdpersoon en een vermoord meisje, nu de sarcastische moordenaar nog. Dit is het boek, Raymond. Hij had vroeger het leven van een meisje gered, en volgens zijn beredenering moest hij nu ook het leven van een meisje afnemen. Deze gedachte gaf hem de aanleiding zich voor te bereiden op de “perfecte moord”.
Rex moest weten wat er met zijn vriendin was gebeurd, en begon een opsporingscampagne. Na een paar dagen kwam Raymond op hem af. Hij wilde hem precies vertellen hoe of wat er was gebeurd, maar dat kon maar op één manier, door het hem zelf te laten ondergaan…

Krabbé introduceert zijn personages bijna niet, je leert ze vooral kennen door hetgeen ze meemaken. Dat levert de lezer een hoop tijdwinst op; voor je het weet zit je in het verhaal. Het boek is zeer indrukwekkend en de opbouw van de spanning is zeer knap verdeeld. Je gaat nadenken over wat jij zou doen als je grote liefde bruut om het leven wordt gebracht. Er is een verfilming van gemaakt, een Amerikaanse (The Vanishing) en een Nederlandse (Spoorloos) versie, Ik heb beide films gezien, en ik raad u de Nederlandse aan. Het plot lijkt namelijk totaal niet op die van het boek, en dat is juist de reden om het boek in een ruk uit te lezen.
Gast
11-04-2006 10:38 a mattie Reageer met quote




Anonymous schreef:
http://dhost.info/recensent/2000-2004/goudenei.htm

Zoeken Jullie zo iets?


JOE balla's, hier staat 3X niets
en met al die domme soort-van-hoogstaande-literatuur-torrie-quotes van 3 woorden maakje een nisschien een dooie zeekoe blij.
Gast
11-04-2006 11:28 check deze laue 'snorrie-worrie' Reageer met quote




hier een recensie van een hooggegrepen welgewaardeerde plezier-recensent die zijn mening laat spreken in de manier van doen (lees: het tonen van expressie d.m.v. stijlfiguren (die hij opwonderbaarlijke wijze (als artiest) uit de mouuw schudt)):

Het verhaal raakte mij in het bijzonder omdat het de gevoelens duidelijk maakt van verschillende hoofdpersonen, hoewel alles in derde perspectief is verteld krijgen we toch een gevoel mee omdat de lezer het begrijpt en ook het verhaal kan invullen. Dit is tegelijkertijd een heel onwaarschijnlijk, spannend, fictie boek en daarbij heel realistisch. Wij begrijpen de hoofdpersonages en delen hun gevoel omdat zoiets ons dus ook zou kunnen overkomen. Het gedrag van Lemorne is wel wat vreemd maar hij vertoont in zekere zin toch menselijke trekjes die in ieder schuilen.
De opbouw van het verhaal sprak me het allermeest aan. Het is een structuur om je vingers bij af te likken en naarmate je wordt meegenomen (lees meegezogen), hunker je ernaar meer te weten te komen over de plotselinge verdwijning. Het is zó verteld, met informatie op het juiste tijdstip, dat wij constant met een vermoeden zitten en vooral omdat we het verhaal vanuit 2 perspectieven ervaren wordt het verlangen langzaam ingevuld met feiten.
Al met al kan ik ‘’het gouden ei’’ omschrijven als een spannend verhaal, opgeslagen in een compact boekje, waarin je wordt gedreven door nieuwsgierigheid en op een ontdekkende manier wordt blootgesteld aan de clue.
iwan
15-04-2006 17:09 Re: recensie het gouden ei Reageer met quote
Gast



Anonymous schreef:
Ik heb mijn best gedaan, maar helaas heb ik maar 1 recensie gevonden. Deze was volledig positief, zodat ik geen beeld kon krijgen van de negatievere recensies over dit boek.

NRC Handelsblad
06-07-1984
Door: Hans Vervoort
Recensie titel: kort verhaal van Tim Krabbe: het geweten uitgeschakeld

"Een boek van het genre "fantastische vertellingen", want de Ik en hij-figuren
lopen in elkaar over in het boek en de tijd loopt soms achteruit".

"Een fascinerend verhaal: argumenten hiervoor zijn een goede opbouw van de
spanning, uitstekend beschreven, goed getimede informatie en virtuoze tempowisselingen".
" Een realistisch verhaal, want allerdaagse taferelen brengen het verhaal
steeds terug in de werkelijkheid"

Zijn eindoordeel over het boek was daarom, zoals eerder gezegd, ook positief.

Over het algemeen ben ik het met de criticaster eens, ik was ook positief over het boek. Hij noemt het boek van het genre "fantastische vertellingen", misschien is dit wel iets overdreven. Maar zoveel kennis heb ik natuurlijk ook niet van zaken. Hij zal er wel meer van op de hoogte zijn dan ik.
Ik ben het roerend eens met hem wat betreft de goed getimede informatie. Hier had ik weliswaar zelf niet echt een passend woord voor gevonden, maar nu heb ik het.
Over de realiteit van het verhaal is hij positief; hij vindt het boek erg realistisch. Ik ben het op dit punt ook met hem eens, alleen andere mensen misschien niet.
Wat ik wel beduidend minder vond dan de recensent Vervoort is de opbouw van het verhaal. Zoals eerder gezegd ben ik toch een paar keer in verwarring gebracht door de plotselinge sprongen in de tijd. Je moet jezelf zeg maar eerst weer even ‘coördineren'.
Uiteindelijk ben ik het toch grotendeels met meneer Vervoort eens. Het is een fascinerend boek, het leest lekker weg.

groetjes, juliette Cool


waar heb je de recensie van de persoon gehaald? zou u ze dan even hier kunnen plaatsen
Gast
06-06-2006 10:48 genoeg positieve recensies Reageer met quote




heeft iemand ook een negatieve recensie gevonden


met link aub

xxx
Gast
23-06-2006 12:06 Re: recensie Reageer met quote




haha ,
je hebt je boekverslag zeker ook op scholieren.com neergezet
Gast
08-10-2006 16:27  Reageer met quote




Wie recensies zoekt... GA naar de bibliotheek !!!!!
Gast
07-11-2006 17:06 recensie het gouden ei Reageer met quote




dag evelien doens! zoek je ook een recensie ? Smile
deze site is echt handig voor deze opdracht en ik wil daarom iedereen bedanken die zijn recensie hierop heeft gezet
Gast
07-11-2006 17:30 recensie het gouden ei Reageer met quote




wel grappig, gegarandeerd zitten leerkrachten dit te lezen en controleren ze taken op plagiaat.

But, BE SMART AND WHO CARES?
Gast
09-11-2006 17:03 Shorty_ Reageer met quote




Ben op zoek naar een goed/zelf geschreven recensie - Het Gouden Ei - Tim Krabbe
Gast
18-11-2006 16:15 het gouden ei Reageer met quote




ik heb snel een recensie van +- 10 regels lang nodig dank
Gast
29-11-2006 17:20 het gouden ei Reageer met quote




Geef een keer duidelijke links met professionele recensies die minimaal 1 a4 lang is,en niet loze zelfgemaakte recensies waar nimand iets aan heeft
Gast
17-01-2007 20:56 HELP RESENCIE GOUDEN EI Reageer met quote




please help me heb een super groot probleem, moet 2
recensies vergelijken van minimaal 1 a4tje ze mogen niet van scholieren.nl of wat dan ook zijn, en deze heb ik al:


Zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan helpen ben geen kei met google, krijg geen goede te pakken!
Gast
25-01-2007 11:51 recensie goude ei Reageer met quote




je moet gewoon naar de bibliotheek gaan daar hebben ze een programma 'literom' en daar heb je officiele recesies op staan uit de krant en dergelijke..
Gast
29-03-2007 15:57 Literom werkt heel goed Reageer met quote




Als je ergens recenties van nodig hebt moet je altijd literom gebruiken. Nog zo'n programma is 'krantenbank'. Ook hier staan veel recenties op, maar dan met name uit kranten.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. =P

toedels - -
*
Gast
01-04-2007 15:31 het gouden ei recensie Reageer met quote




Ik zocht ook een recensie van het gouden ei.. en heb er een gevonden.. alsjeblief voor de anderen die m ook nog zoeken!! Groetjes Rosanne


Titel: Het gouden ei
Auteur: Tim Krabbé
Uitgeverij: Bert Bakker
ISBN: 9035124871
Datum bespreking: 7-4-2004

http://www.derecensent.nl/2000-2004/goudenei.htm
Gast
23-04-2007 17:07 gouden ei Reageer met quote




die ene recensie heeft me goed geholpen ,maar ik heb er zo 5 nodig voor mijn iopdracht ; iemand nog andere recensies ? thx anyway
Plaats Reactie Pagina 2 van 4
Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Snel antwoorden:

Onderwerp  

E-mail  
(vereist, e-mail adres wordt niet getoond)

Welke kleur is de lucht?  
(spam beveiliging)

Bij het posten ga je akkoord met de voorwaarden.

 
Ga naar:  


Powered by phpBB © Numix | Voorwaarden